Planera maten efter tallriksmodellen

När man planerar mat är det också viktigt att tänka på vad man får i sig och inte endast vad som är gott. Därför kommer i denna artikel en lista göras på hur man ska tänka när det kommer till tallriksmodellen, vilken är den modell som generellt används för att man ska veta att man får i sig rätt kost.

Vad är tallrikwoman-hands-1207952_960_720smodellen?

Tallriksmodellen är en modell av hur man delar upp en bra måltid. Genom den kan man se hur de olika proportionerna ser ut mellan de olika komponenterna. En måltid planerad efter tallriksmodellen gör att balansen blir rätt och att rätt näringsämnen upptas.

Hur använder man tallriksmodellen?

Modellen används genom att tallriken delas upp i tre delar vilka visar proportionerna, detta oavsett om man äter olika mycket. Den säger inte nödvändigtvis hur mycket man ska äta eller hur hungrig man är, utan den delar först och främst upp vad som bör finnas på tallriken.

Den första delen av tallriksmodellen bör innehålla gryn, pasta, ris, potatis eller bröd exempelvis. Om man behöver extra mycket energi kan denna del av tallriken göras större. Således innehåller denna första del huvudsakligen kolhydrater vilka ger energi till kroppen på lång sikt.

Den andra delen består främst av olika typer av grönsaker, baljväxter eller frukt och bär exempelvis. Den är lika stor som den första delen och kan också göras större för den som är överviktig, detta då maten som ingår i denna del är mycket nyttiga.

Den tredje och förhållandevis minsta delen är gjord för att innehålla mat som är rik på protein, exempelvis baljväxter, fisk, ägg, fågel, kött, nötter eller ost. Detta för att protein gör så att människan växer. Dock är det viktiga att tillägga att denna del hålls ganska liten för att ett stort proteinintag inte är positivt för kroppen.